Statutter for den norske Blue Shield-komitéen
Vedtatt 14. september 2004. Endret 17. mars/3. juni 2009. Endret 22. mars 2021.
- Den norske Blue Shield-komitéen (heretter kalt BSN) er opprettet i samarbeid mellom de norske nasjonalkomiteene av ICOM og ICOMOS og de autoriserte representanter for ICA og IFLA. De fire organisasjonene deltar som likeverdige parter i komiteen.
- BSN er opprettet med det formål å forberede seg på, og reagere på, krisesituasjoner i form av væpnet konflikt eller naturkatastrofe som kan berøre kulturarv (flyttet). BSN skal arbeide for de målsetningene som ligger til grunn for den internasjonale Blue Shield-komité, ICBS, og som er nedfelt i ICBS’ charter, vedtatt i Strasbourg 14. april 2000, og videreført i Haag-avtalen 28. september 2006 og opprettelsen av The Association of National Committees of the Blue Shield, ANCBS, i Haag 7. desember 2008, og som i 2016 ble slått samen med ICBS til en organisasjon, The Blue Shield.
- BSN skal følge de hovedprinsipper som ligger til grunn for arbeidet i The Blue Shield:
– Felles tiltak
– Uavhengighet
– Nøytralitet
– Profesjonalitet
– Respekt for kulturell identitet
– Arbeide på ikke-kommersiell basis - Årsmøtet og styret til BSN skal bestå av representanter fra hver stifterorganisasjon, tilsammen åtte styremedlemmer.
- Organisasjonene velger selv sine representanter til årsmøte og medlemmer til styret. Hver organisasjon er forpliktet til å delta på komiteens møter.
- Komiteen skal møtes minst én gang hvert halvår, og for øvrig ut fra aktuelle behov. Årsmøte holdes på nyåret, fortrinnsvis i februar. Årsmøtet skal behandle:
– Konstituering samt godkjenning av innkalling og dagsorden
– Årsmelding
– Regnskap
– Budsjett
– Årsplan
– Innkomne saker
– Valg av leder, nestleder, sekretær og kasserer. - Komiteen kan invitere aktuelle fagpersoner, organisasjoner eller etater til å delta i komiteen som observatører, enten for enkeltmøter/enkeltsaker eller langsiktig. Observatører har ikke stemmerett.
- Årsmøtet og styret velger hvert år en leder, en nestleder, sekretær og kasserer. Vervene bør fortrinnsvis gå på omgang mellom organisasjonene.
- Komitéen skal ha et arkiv. Leder er ansvarlig for å oppbevare og ajourføre arkivet, og besørge overføring av arkivet videre ved lederskifte. Viktige dokumenter bør finnes i papirutgave.
- Forslag til endring av statuttene skal legges frem for komiteens medlemmer minst fire uker før de tas opp til avstemning i komitémøte, og krever tilslutning fra minst seks av styrets åtte medlemmer.
- Dersom uløselig uenighet eller andre alvorlige forhold medfører at komiteen ikke kan fungere ut fra intensjonene i paragraf 2 og 3, kan enhver av stifterorganisasjonene kreve komiteen nedlagt. Ved nedleggelse skal eventuelle økonomiske bidrag fra en stifterorganisasjon tilbakeføres til denne; for øvrig fordeles komiteens eventuelle aktiva likt mellom de fire stifterne.